Dé oplossing tegen de toenemende fraude in de zorg
Gepubliceerd op:
02-09-2022

Het aantal zorgwerkers met een vals diploma is het afgelopen jaar enorm gestegen (bron RTL). Ongekwalificeerd zorgpersoneel brengt grote risico’s met zich mee, waaronder (potentieel levensbedreigende) veiligheidsrisico’s voor patiënten. 

De risico’s

Het ontbreken van adequate kennis en expertise kan leiden tot gevaarlijke situaties, zoals:

  • Een verkeerde dosering van medicatie 
  • Niet over de vaardigheden beschikken voor het omgaan met epileptische aanvallen van patiënten
  • Een infuus aanleggen zonder daarvoor te zijn opgeleid

De impact van zulke calamiteiten en problemen kan enorm zijn, zowel voor de patiënten als voor collega’s. Daarom is het van groot belang om deze situaties te voorkomen. 

De oplossing

Door potentiële en bestaande zorgmedewerkers vakkundig geautomatiseerd te screenen voorkom je deze vorm van fraude in de zorg. 
De geautomatiseerde screening zorgt voor zekerheid en betrouwbaarheid van en voor je zorgmedewerkers. Daarbij is de screening efficiënt, aangezien de verantwoordelijke medewerker(s) dit niet meer manueel hoeft te doen.

De onderdelen van het screeningsproces

Een volledig betrouwbaar screeningsproces van de zorgwerker bestaat uit de volgende checks: 

  • ID-check
    Dit is de eerste noodzakelijke check in het proces, waarmee je verifieert dat de persoon in kwestie daadwerkelijke degene is wie hij/zij zegt te zijn.
  • Diploma-check
    Hiermee wordt gecontroleerd of de zorgwerker daadwerkelijk de benodigde diploma’s en certificeringen op zak heeft.
  • VOG-check
    Hiermee wordt nagegaan in hoeverre de medewerker in kwestie justitiële beperking heeft bij het uitvoeren van zijn/haar (potentiële) werkzaamheden.
  • IBAN-check
    Het controleren van de IBAN  is noodzakelijk om na te gaan of zorgwerker over een legitiem bankrekeningnummer beschikt.
  • BIG-check
    Met deze check wordt geverifieerd dat een arts daadwerkelijk in het BIG-register voorkomt.
  • SKJ-check (indien er met minderjarigen wordt gewerkt)
    Met een SKJ-check wordt gecontroleerd of de persoon in kwestie bekwaam is om in de jeugdhulp en/of jeugdbescherming  te werken.

Het belang van automatisering

De screening dient efficiënt en tegelijkertijd grondig te worden uitgevoerd, aangezien er geen ruimte is voor fouten. Bij een professioneel screeningsbedrijf zijn de processen gestandaardiseerd en volledig ingericht, zodat de klant hier zelf geen omkijken naar heeft. 

Met een geautomatiseerd screeningsproces minimaliseer je de kans op menselijke fouten en verminder je manuele handelingen, wat het proces ten goede komt.

Wie screen je?

Het kan voorkomen dat een medewerker gelijktijdig op meerdere vlakken fraude pleegt, zoals identiteitsfraude, BIG-registratiefraude en diplomafraude (ter illustratie het volgende artikel). Daarom is het van belang dat er een algehele screening bij zowel kandidaten als bestaande medewerkers wordt uitgevoerd.

Voorkomen is beter dan genezen. Zet daarom de juiste middelen in om de screeningsprocessen zo veilig en efficiënt mogelijk in te richten. Dat doe je door geautomatiseerd te screenen, wat ook nog eens AVG-proof is.

Zou je onze screening oplossing wel eens willen proberen?

Probeer Otentica gratis uit en krijg drie gratis screenings

Delen

Professor J.H. Bavincklaan 7
1183 AT Amstelveen

KVK - 78143381
M. info@otentica.nl
T.  020 303 07 98

Interesse om onze screening oplossing uit te proberen? Maak dan nu een proefaccount aan.

Copyright © Otentica B.V.   |   Alle rechten voorbehouden